Kardiologové doporučují: pijte pravidelně


Vydáno: 03.05.2010 12:00 , Autor: ČTK

Milovníci vína mají lepší prognózy při kornatění tepen, tvrdí profesor Šamánek. Pravidelné, ale střídmé pití pokládá za cestu, jak předcházet srdečnímu infarktu.

související témata: Životní styl a prevence | Kardiovaskulární onemocnění | Potíže následkem moderního životního stylu | Alkohol, alkoholismus | Cholesterol

Lékárna PPZdraví - článek

61b63bdc-7204-48cc-a901-2290cebcb1e1.jpg"Sedmičku" denně?

Zakladatel dětského kardiocentra v Praze-Motole profesor Milan Šamánek tuto ověřenou teorii rozebírá v knize s názvem Víno na zdraví, kterou napsal s kardioložkou Zuzanou Urbanovou.

Studium rizikových faktorů aterosklerózy je přivedlo ke zkoumání prospěšnosti alkoholu pro zdraví, a to hlavně vína.

Co do množství považuje profesor Šamánek za ideální "denní" dávku sedmičku vína. "Manželce dejte dvě deci - a zbytek je pro vás," doporučil.

Alkoholem proti cholesterolu

Prospěšnost mírných dávek alkoholu potvrdil před pěti lety i lékař kardiologického oddělení interní kliniky vojenské nemocnice ve Střešovicích Ivan Jeřábek. Výzkumy několika tisíc pacientů a zdravých osob bylo zjištěno, že pravidelné užívání alkoholu snižuje koncentraci "špatného" neboli LDL cholesterolu.

Červené i vodku

Naopak mírně zvyšuje koncentraci HDL cholesterolu, který má prospěšný efekt a nepřímo ochraňuje cévní stěnu. Podle Jeřábka nejde jen o efekt vína, ale jakéhokoliv alkoholu; třeba i vodka to dokáže. Víno má ale lepší účinek. Přitom prý nezáleží na barvě - flavonoidy a další barviva obsažená v červeném nemají zásadní význam. Nicméně přítomnost určitých látek ve vínu, které například zabraňují srážení krevních destiček, chrání cévní systém o něco víc než ostatní alkoholické produkty.

Přední dětský kardiolog a kardiochirurg Milan Šamánek v roce 2004 se svou kolegyní vydal již knihu s takřka hamletovským názvem Pít či nepít? s podtitulem Pití vína a srdeční infarkt. Lékaři též upozorňují, že pití alkoholu má dobrý vliv i na výskyt cukrovky a léčení komplikací s ní spojených.

Zdroj: ČTK
Průměrné hodnocení 75%
1 z 5 2 z 5 3 z 5 4 z 5 5 z 5
Hodnotilo 155 čtenářů.
Ohodnoťte článek
1 z 5 2 z 5 3 z 5 4 z 5 5 z 5

Medispot doporučuje

Další články na podobné téma

Napište svůj názor

Poslední příspěvky:
6.1.2011 12:16:50 víno
dle článku vidím, že mám co dohánět a asi začnu co nejdřív
Adamko
6.1.2011 12:15:55 víno
dám si sklenku tak 2x do roka
Adamko
8.10.2010 23:11:01 víno
to piju jen příležitostně.
Jarka58
2.9.2010 9:34:52 my
vínko nepijeme.Možno by som mala začať?
tikivikiniki
16.8.2010 21:14:55 .
piji jen občas
lidusak
17.6.2010 16:28:20 ..
sklenička denně rozhodně neuškodí
stepinek
25.5.2010 19:59:42 občas
si taky skleničku dám.
jarda
7.5.2010 19:29:08 Pití
Víno si někdy dám.
Jessynka
7.5.2010 9:06:06 a
pijem len príležitostne
delahol
5.5.2010 13:21:36 Dodržte správné dávkování
Alkohol podaný rukou lékaře, nezaškodí v jakémkoliv množství.
gajda61
Vstup do diskuse
Novinky





Odeslat
Přihlášení
Testování
zdravy zivotni styl

Provozováno na publikačním systému nxCMS | Vyrobil: nexum Trilog