Podle amerických vědců může káva bránit depresi u žen


Vydáno: 29.09.2011 10:00 , Autor: ČTK

Podle amerických vědců jsou ženy, které pijí dva a více šálků kávy denně, méně náchylné k depresím, napsal zpravodajský server BBC News.

související témata: Zdravá výživa | Ženy | Deprese

Lékárna PPZdraví - článek

glu30bfb9_kava.jpgZatím není jasné, proč by káva měla takhle účinkovat, ale autoři studie z Harvardovy zdravotní školy předpokládají, že za vším je kofein, který možná účinkuje na mozek. Káva bez kofeinu podobný účinek nemá.

Studie, jejíž výsledky tým zveřejnil v časopise Archives of Internal Medicine, sledovala více než 50.000 amerických zdravotních sester. Během desetiletého období v letech 1996 až 2006 sledovali vědci jejich zdravotní stav a v dotaznících je nechali zaznamenávat konzumaci kávy. Ze sledovaných žen se deprese objevila u zhruba 2600; z nich větší počet kávu nepil vůbec nebo jen minimálně.

Převedeno do statistik vědci zjistili, že v porovnání s ženami, které pily jeden šálek a méně kávy týdně, měly ty, které vypily dva nebo tři šálky denně o 15 procent nižší riziko deprese. A u těch, které pily čtyři a více šálků kávy denně, bylo riziko nižší než 20 procent.

Studie ovšem zjistila i odvrácenou stránku. Pravidelné konzumentky kávy měly vyšší sklony ke kouření a pití alkoholu a byly méně ochotné zapojovat se do církevních, dobrovolnických nebo komunitních skupin. Měly také tendenci k nadváze, vysokému krevnímu tlaku nebo cukrovce.

Přesto podle vědců jejich zjištění přidává váhu předchozím studiím, které zjistily například nižší počet sebevražd mezi konzumenty kávy. Příčinou je podle nich kofein, o němž je známo, že vyvolává pocity spokojenosti a dodává energii.

Příčinná souvislost ale může být podle odborníků i opačná; lidé se špatnou náladou a náchylností k depresím, která s sebou nese poruchy spánku, raději kávu nepijí, protože kofein je stimulant zahánějící spánek. Příliš mnoho kofeinu navíc může zvýšit pocity úzkosti.

Doporučená dávka kofeinu, kterou by člověk měl konzumovat, není stanovena, ovšem těhotným ženám se nedoporučuje překračovat 200 miligramů denně. Šálek instantní kávy průměrně obsahuje kolem 100 mg kofeinu, šálek překapávané kávy 140 mg, šálek čaje 75 mg, plechovka coca-coly 40 mg a padesátigramová tabulka mléčné čokolády obsahuje asi 25 mg kofeinu.

Zdroj: ČTK

Průměrné hodnocení 86%
1 z 5 2 z 5 3 z 5 4 z 5 5 z 5
Hodnotilo 54 čtenářů.
Ohodnoťte článek
1 z 5 2 z 5 3 z 5 4 z 5 5 z 5

Medispot doporučuje

Další články na podobné téma

Napište svůj názor

Poslední příspěvky:
3.10.2011 23:29:50 -
Zajimavé. U mužů tyto účinky káva nemá?
Bobina
29.9.2011 19:13:47 ...
Kofein má jistě blahodárné účinky, ale, nic se nesmí přehánět.Piji pravidelně 2-3 šálky kávy.
Jarmila
29.9.2011 14:19:48 -
Zajimavé údaje kolik kofeinu obsahuje hrnek kávy, čaje, nebo čokolády.
Bobina
Vstup do diskuse
Novinky





Odeslat
Přihlášení
Testování
zdravy zivotni styl

Provozováno na publikačním systému nxCMS | Vyrobil: nexum Trilog