- A
Nemoci od písmene "A"
- B
Nemoci od písmene "B"
- C
Nemoci od písmene "C"
- D
Nemoci od písmene "D"
- E
Nemoci od písmene "E"
- F
Nemoci od písmene "F"
- G
Nemoci od písmene "G"
- H
Nemoci od písmene "H"
- CH
Nemoci od písmene "CH"
- I
Nemoci od písmene "I"
- J
Nemoci od písmene "J"
- K
Nemoci od písmene "K"
- L
Nemoci od písmene "L"
- M
Nemoci od písmene "M"
- N
Nemoci od písmene "N"
- O
Nemoci od písmene "O"
- P
Nemoci od písmene "P"
- Q
Nemoci od písmene "Q"
- R
Nemoci od písmene "R"
- S
Nemoci od písmene "S"
- T
Nemoci od písmene "T"
- U
Nemoci od písmene "U"
- V
Nemoci od písmene "V"
- W
Nemoci od písmene "W"
- X
Nemoci od písmene "X"
- Y
Nemoci od písmene "Y"
- Z
Nemoci od písmene "Z"
Saturované tuky a transmastné kyseliny prý zvyšují riziko deprese
Vydáno: 31.01.2011 13:55
, Autor: ČTK
Konzumace transmastných kyselin a saturovaných tuků, jaké jsou například obsaženy v hranolkách, zvyšují riziko deprese. Uvádí se to ve studii španělských vědců, která byla zveřejněna ve Spojených státech ve vědeckém časopisu PLoS ONE.
související témata:
Deprese
|
Zdravá výživa
|
Ze světa
Vědci rovněž konstatovali, že olivový olej, který je bohatým zdrojem nenasycených mastných kyselin a základem středomořské kuchyně, jakož i další rostlinné oleje a tučné ryby přispívají ke snížení rizika duševní choroby.
Autoři studie sledovali způsob stravování a životní styl více než 12.000 dobrovolníků po dobu šesti let.
Na počátku studie žádný z účastníků netrpěl depresí. Na konci studie však deprese vykazovalo 657 účastníků.
Ti z dobrovolníků, kteří konzumovali transmastné kyseliny a saturované tuky, měli o 48 procent vyšší riziko deprese než ti, kteří potraviny obsahující tyto tuky nejedli.
Čím bylo množství transmastných kyselin vyšší, tím výraznější byly dopady na duševní zdraví dobrovolníků, uvedl doktor Almudena Sánchez-Villegas, profesor preventivní medicíny na univerzitě v Las Palmas na Kanárských ostrovech ve Španělsku a hlavní autor studie.
Vědci rovněž zdůraznili, že studie se prováděla na skupině populace konzumující nízký podíl transmastných kyselin, které v jejich stravě představovaly pouze 0,4 procenta celkového energetického příjmu. V některých zemích, například ve Spojených státech, však tento podíl činí 2,5 procenta.
"Přesto jsme u zkoumaných osob konstatovali téměř padesátiprocentní zvýšení rizika deprese," sdělil Sánchez-Villegas.
"Dospěli jsme proto k závěru, že je třeba přihlížet k účinkům transmastných kyselin a saturovaných tuků v zemích, jako jsou Spojené státy," konstatoval doktor Miguel Ángel Martínez-González, profesor preventivní medicíny na Navarrské univerzitě ve Španělsku, který výzkumný tým vedl.
"Objevili jsme, že nenasycené mastné kyseliny a zejména olivový olej umožňují snižovat riziko deprese," dodal.
Výsledky tohoto výzkumu potvrzují hypotézu, podle níž je v severských zemích vyšší výskyt depresí než v jižních zemích, kde převládá středomořská strava, uvedl Martínez-González.
Faktorem přispívajícím k vyššímu výskytu depresí na severu planety je rovněž nedostatek denního světla, konstatoval.
Studie, která loni v lednu vyšla v American Journal of Psychiatry, analyzovala duševní zdraví 1046 žen po dobu deseti let s pomocí dotazníků.
Ty z nich, které se stravovaly západním stylem, tedy jedly hamburgery, bílý chleba, pizzu, chipsy a potraviny bohaté na cukry, měly riziko deprese zvýšené o 50 procent.
Autoři španělské studie připomněli, že výskyt depresí je v posledních letech ve světě vyšší a že jimi nyní trpí na 150 milionů lidí.
Zdroj: ČTK
Medispot doporučuje
Další články na podobné téma
Napište svůj názor