Lidé prý přeceňují doplňkové vitamíny a neuvědomují si rizika
Vydáno: 19.10.2011 11:56
, Autor: ČTK
Nedávno zveřejněné vědecké studie zpochybnily účinek vitamínů na neutralizaci oxidantů.
související témata:
Vitamíny
|
Léky, potravinové doplňky, vitamíny
Prokázaly dokonce, že nadměrné užívání vitamínových doplňků může škodit. Ředitel střediska molekulární medicíny v americkému Národnímu ústavu zdraví (NIH) Toren Finkel přiznal, že tyto studie mohou být pro veřejnost, uvyklou na zdůrazňování přínosu vitamínů, matoucí.
"Lidé tomu nerozumí, protože vitamíny, jakožto antioxidanty, by měly před nemocemi chránit. Jenomže klinické údaje žádné rozdíly neprokazují. Je proto třeba přehodnotit hypotézy o mechanismu onemocnění a roli oxidantů. Dosud platilo, že oxidanty jsou pro organismus špatné. V minulých deseti letech se ale začalo ukazovat, že tomu tak nutně není," řekl Finkel v rozhovoru s agenturou AFP.
Zjistilo se například, že buňky využívají oxidanty, aby upozornily na zánět, přičemž oxidanty jsou v tomto případě užitečné a nijak neškodí. "Musíme se proto vrátit do laboratoří k výzkumu buněk, abychom lépe pochopili roli oxidantů a vitamínů," sdělil Finkel.
Ví se sice, že nedostatek některých vitamínů tělu škodí, avšak to podle Finkela neznamená, že nadměrná konzumace je pro organismus lepší než nedostatek. 11. října vyšla v USA studie, která potvrdila 17procentní zvýšení rizika onemocnění rakovinou prostaty při nadměrné konzumaci vitamínu E. Jiná studie provedená na ženách zase prokázala mírné zvýšení úmrtnosti u těch, které užívaly multivitamíny. Už v roce 2007 vědci objevili spojitost vzniku cukrovky 2. typu a užíváním doplňkového selenu.
Pro odborníka na výživu Davida Schardta je problém to, že co se vitamínů týče, řídí se většina lidí principem čím více, tím lépe a nevidí v tom žádné riziko. "Teď ale víme, že konzumace velkého množství vitamínů může mít nečekaně škodlivé důsledky," řekl. Hlavně vlivem masivní reklamy výrobců si prý mnoho Američanů z užívání vitamínů učinilo něco jako vlastní náboženství. V USA prý lze vitamínům přičíst jakýkoli kladný účinek, snad kromě tvrzení, že je jimi možné nemoci vyléčit.
Patsy Brannonová z Cornellovy univerzity navíc upozornila na to, že po vitamínech často sahají osoby, které jedí kvalitní a různorodou stravu, takže se mohou doplňkovými vitamíny rychle předávkovat. Přesto je lze doporučit určitým skupinám, jako jsou těhotné nebo chronicky nemocné staré osoby. Vitamínovou potřebu ostatních lidí prý ale dostatečně pokryje běžná strava obsahující čerstvou zeleninu a ovoce.
Zdroj: ČTK
Medispot doporučuje
Další články na podobné téma
Napište svůj názor