- A
Nemoci od písmene "A"
- B
Nemoci od písmene "B"
- C
Nemoci od písmene "C"
- D
Nemoci od písmene "D"
- E
Nemoci od písmene "E"
- F
Nemoci od písmene "F"
- G
Nemoci od písmene "G"
- H
Nemoci od písmene "H"
- CH
Nemoci od písmene "CH"
- I
Nemoci od písmene "I"
- J
Nemoci od písmene "J"
- K
Nemoci od písmene "K"
- L
Nemoci od písmene "L"
- M
Nemoci od písmene "M"
- N
Nemoci od písmene "N"
- O
Nemoci od písmene "O"
- P
Nemoci od písmene "P"
- Q
Nemoci od písmene "Q"
- R
Nemoci od písmene "R"
- S
Nemoci od písmene "S"
- T
Nemoci od písmene "T"
- U
Nemoci od písmene "U"
- V
Nemoci od písmene "V"
- W
Nemoci od písmene "W"
- X
Nemoci od písmene "X"
- Y
Nemoci od písmene "Y"
- Z
Nemoci od písmene "Z"
Kojení prevencí syndromu náhlého úmrtí
Vydáno: 05.09.2011 14:00
Podle nových zjištění amerických vědců z University of Virginia má kojení zásadní význam rovněž při prevenci syndromu náhlého úmrtí kojenců (SIDS) – v případě plně kojených dětí může snížit jeho riziko až o 73%.
související témata:
Kojení
|
Ženy
|
Děti
|
Těhotenství a porod
V červnu 2011 byla v časopisu Pediatrics publikována meta-analýza vědců z University of Virginia pod vedením prof. Dr. Ferna R. Haucka věnovaná souvislosti mezi kojením a syndromem náhlého úmrtí dítěte (Sudden Infant Death Syndrome / SIDS).
Autoři na základě 18 relevantních studií dospěli k závěru, že kojení má velký ochranný vliv proti SIDS.
-
poté, co vědci vzali v úvahu vedlejší faktory jako socioekonomický statut, kouření a polohu dítěte při spánku, byl u částečně kojených dětí zaznamenán pokles rizika SIDS o 45% a u plně kojených dětí o 73%
-
u dětí, které nebyly kojeny, bylo riziko SIDS 4krát vyšší ve srovnání s dětmi plně kojenými
Podle autorů je možným vysvětlením:
-
kojené děti trpí méně často průjmy a infekcemi horních a dolních cest dýchacích, naopak děti, které na tyto nemoci trpí, jsou také náchylnější k SIDS
-
podařilo se rovněž prokázat, že děti zemřelé na SIDS trpěly v posledních dnech života často nevýznamnými infekčními potížemi, které samy o sobě nemohly úmrtí vyvolat
Vztah mezi kojením a SIDS ještě není zcela objasněn, dále se zkoumá především vliv doby kojení.
-
kojení až dosud většinou nefigurovalo mezi opatřeními oficiálně doporučenými k prevenci SIDS (viz například stanovisko Akademie amerických pediatrů z r. 2005), nyní autoři studie doporučují jeho zařazení
Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje výlučné kojení dětí do 6 měsíců věku a do 2 let či déle kojit s příkrmy.
Zveřejněná studie poskytuje podle MUDr. Mydlilové z Národního laktačního centra – Laktační ligy další důvod k tomu, aby ženy kojily své děti.
„Větší podpora kojení a nevystavování dětí pasivnímu kouření je také cestou, jak snížit počty dětí zemřelých na SIDS.
Podpora kojení by měla být jednou z priorit naší společnosti, protože veřejné zdraví začíná kojením.“, uvádí k tématu MUDr. Mydlilová.
Podle významné české odbornice dospěl k podobnému závěr I výzkum americké vládní Agentury pro výzkum a kvalitu zdravotní péče (Agency for Healthcare Research and Quality's) z r. 2009, který rovněž prokázal, že jakékoliv kojení souvisí s nižším rizikem SIDS .
Na SIDS ročně v USA umírá 2300 dětí do jednoho roku, v České republice je to v průměru 6 až 10 dětí na 100 tisíc narozených, tedy asi dvacet dětí ročně.
SIDS je v mnoha zemích včetně ČR stále hlavní příčinou úmrtí novorozených dětí ve věku od 1 týdne do 1 roku ( tj. po vyloučení poporodních komplikací), přesto se počet dětí zemřelých na SIDS podařilo v posledních letech výrazně snížit.
Hlavní příčinou jsou osvětové kampaně na podporu správné polohy dětí při spánku (na zádech).
-
ke snížení rizika SIDS autoři studie rovněž doporučují sdílet s dětmi pokoje, ale ne lůžka, to má usnadnit kojení dítěte, ale zabránit jeho přehřátí či zadušení
Podle Mudr. Mydlilové však na tuto otázku zatím nepanuje jednoznačný názor a za určitých podmínek (matka nekuřačka, nepije alkohol, neužívá drogy, užívá pevná prostěradla a lůžko) se spaní s kojencem připouští.
Zdroj: CSR Gate
Medispot doporučuje
Další články na podobné téma
Napište svůj názor